شرکت فرآورده های فولادی

شرکت فرآورده های فولادی

ساچمه های فولادی

یکی از مهمترین مواد مصرفی در صنعت بلاستینگ، گلوله (shot)  یا ساچمه های فلزی است که عنوان شات بلاستینگ نیز به همین دلیل به این روش اطلاق می گردد. در این روش از مواد فلزی گرد و کروی که اصطلاحا ساچمه نامیده می شود، جهت تمیزکاری قطعات استفاده می شود.
طبقه بندی ساچمه ها مطابق با اندازه های استاندارد بین المللی انجام می شود که یکی از مهمترین استانداردها در این خصوص استاندارد  SAE J444 می باشد. در این استاندارد ساچمه ها بر اساس اندازه و قطرمطابق با جدول شماره1 تقسیم بندی می گردند.
 
جدول 1: طبقه بندی ساچمه هادر استانداردSAE J444
1_20171224_103408
ساچمه های تولیدی این شرکت از پر مصرف ترین و کاربردی ترین انواع ساچمه ها، یعنی ساچمه های فولادی با کربن بالا می باشد. آنالیز این نوع ساچمه ها در جدول 2 نشان داده شده است. کربن در حدود یک درصد می باشد. کربن بالای این نوع ساچمه همراه با منگنز موجود در آن شرایط لازم جهت تولید سختی بالا را در ساچمه مذکور فراهم می نماید. بگونه ایکه با انجام عملیات حرارتی، ریز ساختار متالورژیکی ساچمه از نوع ساختار مارتنزیتی تمپر شده با سختی بالا خواهد بود. البته مطابق با استاندارد، این ساچمه در سختی مشخصی تولید می گردد. این نوع ساچمه به دلیل ساختار میکروسکوپی خود به ساچمه مارتنزیتی نیز مشهور است. به دلیل سختی بالا و ساختار ویژه ، سرعت تمیز کاری با استفاده از این نوع ساچمه ها بالا می باشد.
 
جدول 2:ترکیب شیمیایی، ریزساختار و سختی ساچمه های پرکربن(%)
1_20171224_103433
  1_20171225_042630   
مزایای ساچمه :
- دارای قابلیت استفاده مجدد 1000-200 مرتبه (تعداد سیکلهای استفاده به سختی و سرعت پرتابش ساچمه ونیزمشخصات قطعه تمیز شونده بستگی دارد )
- قابل استفاده در هر دو روش توربینی و ایر بلاست
- دارای سختی و استحکام بالا که باعث افزایش سرعت تمیزکاری و کاهش گرد و غبار می شود
- تولید شده بر اساس استاندارد  SAE J444