شرکت فرآورده های فولادی

شرکت فرآورده های فولادی

گریت فولادی

                                                                  1_20171224_104137
                                                       
 
کلمه گریت به معنی شکسته شده است و منظور از گریت در صنعت بلاستینگ آن دسته از ساچمه هایی است که با استفاده از شیوه های خاص شکسته شده و پس از عملیات حرارتی با سختی های مختلف تولید می گردند. در واقع گریت، ساچمه شکسته شده در اندازه های مختلف می باشد که دارای شکل نامنظم و زاویه دار می باشد. گریت ها به دلیل داشتن لبه های تیز از خاصیت برندگی بیشتری نسبت به ساچمه ها برخوردارند. بنابراین هرگاه قرار باشد ضربه روی سطح قطعه قوی باشد از گریت استفاده می شود. برای مثال قسمت اعظم خطوط انتقال نفت قبل از عملیات عایقکاری بوسیله قیر، توسط گریت آماده سازی سطحی می شوند.
این ماده ساینده جهت تولید سطوح خشن و زبر مناسب می­باشد. سرعت بسیار بالایی در رنگ­برداری و حذف انواع آلودگی های سطحی از انواع فلزات ریختگی را دارد. ماهیت زاویه دار گریت، سطوح را مناسب برای پذیرش رنگ، لعاب و دیگر پوشش ها می سازد.
این ماده در حکاکی بر روی فلزات نیز کاربرد بسیار دارد. گریت با سختی کم هنگام استفاده به سرعت زوایای خود را از دست داده و گرد می شود و برای زدودن سریع ماسه قطعات ریخته گری، اکسیدها و تمیزکاری قالب ها مناسب است. گریت با سختی بالا ماهیت زاویه ای خود را حفظ کرده و برای برش های متوالی مثل برشکاری سنگ ها و ایجاد زبری بالا کاربرد دارد.
گریت نیز در اندازه های مختلف و مطابق با استاندارد بین المللی  SAE J444  تولید و بسته بندی می گردد و در نهایت در کوره های مخصوص، عملیات حرارتی شده و براساس نیاز مشتری و نوع کاربرد، در سختی های متنوع تولید می شود.  در جدول شماره 1 تقسیم بندی انواع گریت مطابق با این استاندارد نشان داده شده است.
 
جدول 1 :  تقسیم بندی انواع گریت مطابق با این استاندارد SAE J444
1_20171225_043103
گریتهای تولیدی این شرکت در سه نوع سختی مطابق با جدول2 و با عناوین گریت: GP ،GL و GH تولید می گردد. ساختار میکروسکوپی این نوع گریت ها، مارتنزیت تمپر شده  ریز و یکنواخت می باشد.
گریت GP دارای کمترین سختی بوده و سختی آن در محدوده سختی مشابه ساچمه های فولادی پرکربن تمپرشده می باشدو در مواردی که به سرعت تمیزکاری بالاتر از ساچمه نیاز باشد، کاربرد بسیار دارد. از آنجا که سختی این نوع گریت مشابه ساچمه می باشد، از آن می توان در تمیزکاری و ماسه زدایی سریع بجای ساچمه استفاده نمود.
گریت GL عمومی ترین نوع گریت می باشد که در انواع تمیزکاری سطوح و آماده سازی سطوح قبل از پوشش دهی استفاده می گردد. گریت نوع GH نیز در مواردی که سختی بالا و اثر زبری بالایی بر روی سطوح مورد نیاز باشد یا جنس قطعات سخت باشد، کاربرد دارد.
1_20171224_104344
مزایای گریت :
- دارای قابلیت استفاده مجدد 1000-200 مرتبه (تعداد سیکلهای استفاده به سختی و سرعت پرتابش گریت ونیزمشخصات قطعه تمیز شونده بستگی دارد )
- قابل استفاده در هر دو روش توربینی و ایر بلاست
- دارای سختی و استحکام بالا که باعث افزایش سرعت تمیزکاری و کاهش گرد و غبار می شود
- تولید شده بر اساس استاندارد  SAE J444